اکانت های بازی PS4

آموزش نحوه استفاده از اکانت های بازی های ps4

اکانت های بازی PS4

آموزش نحوه استفاده از اکانت های بازی های ps4

آموزش نحوه استفاده از اکانت های بازی های ps4

  • ۰
  • ۰

امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟ یکی از بزرگ ترین سوالاتی که ذهن افراد زیادی را مشغول خود کرده این است که، بین دو پیام رسان واتساپ (Whatsapp) و تلگرام (Telegram)، کدام یک امن تر از دیگری می باشد؟ همه ما به دنبال این هستیم که نرم افزار های امنی روی گوشی خود داشته باشیم و از پیامرسان های امن برای انتقال پیام یا محتوا استفاده کنیم.

از آنجایی که می دانید، این دو پیام رسان، پر طرفدار ترین پیام رسان های سال های اخیر در نزد ایرانیان بوده اند. البته گر چه که، تلگرام به خاطر قابلیت ها و امکانات بیشتری که دارد، طرفداران بیشتری نسبت به واتس اپ دارد و بسیاری نیز خیلی پیام رسان واتساپ دوست ندارند؛ اما واتساپ فن ها، همیشه پز امنیت واتساپ را به بقیه افراد داده اند.

همانطور که در مقاله های قبلی نیز گفته بودیم؛ هیچ برنامه، وب سایت یا پیامرسانی وجود ندارد که غیر قابل هک باشد و حتی تلگرام و واتساپ نیز ممکن است هک شوند. در ادامه این مقاله در مجله امنیت شبکه های اجتماعی؛ قصد داریم تا مقدار امنیت این دو پیام رسان را بررسی کنیم تا متوجه بشویم که امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟

 

مثلث امنیت در سیستم

به طور کل بخواهیم در نظر بگیریم، امنیت پیام رسان های واتساپ و تلگرام، به شدت بالاست. اما نکته مهم اینجاست که در امنیت شبکه های اجتماعی یک مثلث وجود دارد. این مثلث سه بخش دارد که هر کدام درصدی دارند و جمع همه آنها 100 می شود. این 3 جزء در این مثلث عبارتند از:

  1. محرمانگی (امنیت)
  2. جامعیت
  3. دسترسی پذیری

هر چه جامعیت و دسترسی پذیری در این مثلث بالاتر می رود، امنیت یا محرمانگی پایین می آید و از طرفی دیگر اگر امنیت را بالاتر ببریم، جامعیت یا دسترسی پذیری آن پایین می آید. برای مثال اگر شما رمز اکانت خود را به همسر خود بدهید، دسترسی و جامعیت را در اکانت خود بالا برده اید، اما امنیت پایین می آید. چون در حال حاضر، همسر شما نیز می تواند پیام های شما را بخواند یا حتی بدتر، ممکن است رمز شما را اشتباها به شخص دیگری بگوید. به این شکل است که امنیت پایین می آید. در واقع محرمانگی با جامعیت و دسترسی پذیری، رابطه عکس دارد و با بالا رفتن این دو پایین می آید.

 

امنیت واتساپ

در ابتدا این مقاله گفته شد که طرفداران واتساپ به امنیت بالای آن می نازند و حق هم دارند. در حال حاضر واتساپ یکی از امن ترین پیام رسان های جهان است که به دلیل همین امنیت، تعداد زیادی از افراد در آمریکا، اروپا و حتی کشور های دیگری مانند ایران از این پیامرسان استفاده می کنند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که در گذشته، واتساپ امنیت مناسبی نداشت و حتی به راحتی هک می شد. اما بعد از اینکه مارک زاکربرگ؛ بنیان گذار فیسبوک، این پیام رسان را خرید و دست به ارتقا آن زد، امنیت این پیام رسان، به طور محسوسی بالا رفت. کار تیم امنیتی فیس بوک روی واتساپ، باعث افزایش امنیت واتساپ شد و طرفداران کم کم به این پیام رسان اعتماد کردند.

 

امنیت واتساپ

حتی در بعضی از قابلیت ها دسترسی را پایین تر آورد تا بتواند امنیت واتساپ را بالاتر ببرد. برای مثال اگر دقت کرده باشید متوجه می شود که Whatsapp Web یا نسخه دسکتاپ واتساپ، بدون اتصال تلفن همراه به اینترنت کار نمی کند. در واقع این کار باعث می شود که دسترسی پایین بیاید و حتی اگر شخصی توانست به وسیله واتساپ وب، به اکانت شما نفوذ کند، در صورتی که به اینترنت وصل نیستید، این اتفاق نیفتد.

یکی از نکات مهم دیگر درباره امنیت پیام رسان های مختلف مثل واتساپ یا تلگرام اینکه هک کردن این پیام رسان ها از طرف سرور تقریبا غیر ممکن است و در این مقاله بیشتر درباره امنیت سمت کاربر یا کلاینت صحبت می کنیم. شما می توانید راهکار های افزایش امنیت واتساپ را در مقاله «روش هایی برای افزایش امنیت واتساپ» بیشتر بخوانید.

 

امنیت تلگرام

همانطور که می دانید، پیامرسان تلگرام هنوز ده ساله هم نشده و از تازه ترین پیام رسان هایی است که به بازار پیام رسان ها آمده و با وجود تجربه کمتر نسبت به باقی شبکه های مجازی، به خاطر قابلیت های بیشمار و روزافزونش، طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. امنیت تلگرام نیز یکی از بهترین سیستم های امنیتی در بین باقی پیام رسان ها دارد. امنیت تلگرام نیز بسیار بالاست و شما می توانید از هک نشدن اکانت خود از طرف سرور مطمئن باشید. در ادامه درباره بخش های مختل امنیتی دو پیام رسان تلگرام و واتساپ صحبت می کنیم. شما همچنین می توانید در مقاله «تلگرام قابل هک است؛ بررسی 3 روش جلوگیری از هک تلگرام» 3 راه مفید برای جلوگیری از هک شدن تلگرام را بیشتر بشناسید.

 

امنیت تلگرام

واتس اپ یا تلگرام؛ کدام پیام رسان امن تر است؟

در بحث مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ، همیشه دو چیز مد نظر افراد قرار میگیرد؛ محبوبیت و امنیت. افراد معمولا درباره مورد اول با یکدیگر درگیر هستند و درباره آن بحث می کنند. در بخش محبوبیت قطعا تلگرام (حتی فیلتر شده) از محبوبیت بیشتری در بین مردم ایران برخوردار است و امکانات بسیار بیشتر و بهتری نسبت به واتس اپ دارد. اما در مقاله امروز سایت ایران سوشیال، قصد داریم درباره امنیت این دو پیام رسان صحبت کنیم. امنیت یک پیام رسان، بر عکس محبوبیت آن موضوعی نیست که بتوان با یک صحبت یا بحث معمولی متوجه آن شد و باید آن را بررسی کرد. در ادامه امنیت تلگرام و واتساپ را بررسی می کنیم و از تفاوت های آنها مطلع می شویم.

 

رمزنگاری اطلاعات

در مقاله های قبلی نیز به این مسئله اشاره شد که تلگرام از پروتکل MTProto برای رمزنگاری و انتقال پیام ها استفاده می کند. نه فقط متن ها، بلکه عکس ها، قیلم ها، سند ها و فایل های دیگر نیز توسط این پروتکل رمزگذاری می شوند و برای اشخاص ارسال می شوند. ولی به هر حال، پیام در سرور ذخیره می شود و با الگوریتم های رمزنگاری نامتقارن RSA2048 رمزنگاری می شوند و برای شخص گیرنده ارسال می شود. الگوریتم امنیت تلگرام، یکی از امن ترین الگوریتم ها در بین پیام رسان ها می باشد.

اما در امنیت تلگرام یک مشکل خیلی کوچک وجود دارد. این مشکل این است که پیام به هر حال، روی سرور ذخیره می شود. هر وقت که پیامی یا فایلی روی سرور ثبت می شود، احتمال هک شدن آن وجود دارد. اما این روند در واتساپ اتفاق نمی افتد. روند کار این اپلیکیشن به این شکل است که پیامی که برای شخصی ارسال می شود، در هیچ سرور خاصی ذخیره نمی شود و در جا به شخص دوم می رسد و از صفحه روزگار محو می شود.

پیام ها یا فایل ها فقط به شرطی در سرور های واتس اپ می روند، که شخص دوم آنلاین نباشد و پیام به دست او نرسد. به محض اینکه شخص اینترنت خود را وصل می کند و پیام برای او ارسال می شود، از روی دیتابیس برداشته می شود و دیگر امکان خوانده شدن آن توسط شخص سوم وجود ندارد.

 

ذخیره سازی پیام ها

یکی از ویژگی های تلگرام که کاربرد های بسیار زیادی دارد و افراد بسیاری از این ویژگی آن استفاده می کنند، مالتی پلتفرم بودن این اپلیکیشن است. تلگرام را می توانید به عنوان نسخه اندروید، IOS، ویندوز فون، دسکتاپ و تلگرام وب دانلود کرده یا استفاده کنید.

اینکه می توانید تلگرام را به چندین حالت مختلف داشته باشید و از آن استفاده کنید، نشان دهنده این است که همه پیام ها، در جایی ذخیره می شوند و شما می توانید از طریق چند پلتفرم مختلف به آن دسترسی داشته باشید، در واقع شما می توانید در صورتی که به تلفن همراه خود دسترسی ندارید؛ از طریق تلگرام روی PC کار خود را انجام دهید.

اما واتساپ این قابلیت را ندارد و شما با اینکه می توانید از نرم افزار دسکتاپ آن استفاده کنید، ولی یکی از شروط لازم برای کار کردن نسخه وب یا دسکتاپ آن، آنلاین بودن گوشی موبایل شماست. این موضوع امنیت بالای واتساپ را می رساند و به شما این اطمینان را می دهد که ممکن نیست فقط به واسطه کامپیوتر شما، حساب شما را هک کنند.

از این نظر نیز امنیت واتساپ از تلگرام بیشتر است و از آن پیشی می گیرد.

 

امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟

آسیب پذیری های امنیتی

آسیب پذیری های این دو پیام رسان، بحث بعدی ما در این مقاله می باشد. تلگرام برعکس واتساپ، یک برنامه کد باز (Open Source) است و چشم های زیادی روی آن نظارت دارند. در واقع بسیاری از آسیب های بالقوه، قبل از عملی شدن، شناسایی می شوند و جلویشان گرفته می شود.

اما واتس اپ در این بخش، گذشته درخشانی ندارد. اگر شما در گوگل عبارت «Whatsapp Security» را سرچ کنید و با کمی تحقیق، فاجعه های رخ داده توسط واتس اپ را مشاهده خواهید کرد. اگر چه بعد از اینکه مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک، واتساپ را نیز خریداری کرد؛ امنیت این اپلیکیشن بالاتر رفته است. تیم قوی فیسبوک چند وقتی است که روی امنیت واتساپ کار می کنند و امنیت آن را بسیار افزایش داده اند. اما از نظر آسیب پذیری بین این دو پیام رسان، تلگرام قطعا برتری دارد و بهتر از واتس اپ می باشد.

 

رمزنگاری کاربر به کاربر

نرم افزار های پیام رسانی همچون واتساپ، سیگنال یا نرم افزار های دیگر، از یک ساختار مشترک متن باز (Open Source) به نام پروتکل سیگناب برای رمزنگاری پیام های دو کاربر استفاده می کنند. اما متن باز یا اپن سرس یعنی چه؟ به پروتکل، نرم افزار، زبان برنامه نویسی یا اصولا هر کدی که همگان به آن دسترسی دارند، کد متن باز گفته می شود. متن باز بودن یک کد یعنی هر کس با دانش برنامه نویسی می تواند این کد را تغییر دهد و نسخه بهتر شده را در اختیار بقیه بگذارد. به این نحوه بیشتر باگ هایی که در پیام رسان واتساپ به وجود می آید معمولا قبل از اینکه کسی بفهمد، توسط برنامه نویسان مختلف در جهان درست می شود.

اما رمزنگاری پیام ها در تلگرام، به صورت محفوظ است و فقط تعداد کمی از برنامه نویسان خود شرکت تلگرام روی آن تغییرات ایجاد می کنند. ممکن است در صورت بروز یک مشکل، برنامه نویسان دیر از هکر ها متوجه این باگ شوند و زمانی دست به درست کردن آن بزنند که دیگر کار از کار گذشته.

 

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

ذخیره اطلاعات کاربران و هک دولتی

اگر به دنبال یک پیام رسان هستید که توسط دولت های مختلف، هک نشود، بهتر است به فکر درست کردن آن باشید! همه پیامرسان ها در جهان، تحت شرابط خاصی زیر نظر سیستم GSM یا سامانه جهانی اطلاعات سیار) کار می کنند. در واقع دلیل اصلی رایگان بودن پیام رسان های مختلف این است که شرکت های آنها می توانند به صورت بالقوه یا بالفعل از اطلاعات شما استفاده کنند.

برای مثال در فیسبوک وقتی شما چند پیج مختلف برای خرید آنلاین کفش را دنبال می کنید، آگهی های فروش فوق العاده کفش را به شما پیشنهاد می دهد و درآمد آن نیز از شرکت هایی است تبلیغات آنها را به شما نشان می دهد. در واقع فیسبوک نیز یکی از شبکه های اجتماعی است که بسیاری از افراد از اینکه اطلاعاتشان در دست آن است در وحشت اند.

دولت ها نیز به طور کامل دسترسی به پیام رسان های مختلف، پایگاه های داده آنها و اطلاعات کاربران آنها دارند و تقریبا همه دولت ها به این اطلاعات دسترسی دارند. در واقع درباره این موضوع، باید به اطلاع شما برسانم که همه پیام رسان های مختلف، شبیه به هم هستند و همه اطلاعات شما را در پایگاه های داده خود ذخیره می کنند.

 

امنیت گوشی و رمز دو مرحله ای

با در نظر داشتن همه موارد بالا و مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ، یک نکته مهم دیگر درباره امنیت پیام رسان ها، این است که شما به عنوان یک کاربر هم باید امنیت اکانت خود را در این شبکه های اجتماعی بالا ببرید. یکی از روش های مطمئن برای انجام این کار این است که تایید دو مرحله ای را برای اکانت خود فعال کنید. تایید دو مرحله ای در واتساپ و تلگرام، تفاوت آنچنانی ندارد. هر دو با هر بار ریبوت شدن یا به اصطلاح ری استارت شدن گوشی یا سیستم شما یا ورود از طریق یک دستگاه جدید، از شما یک رمز عبور می خواهند و یک ایمیل امنیتی نیز به عنوان مرحله دوم برای شما می فرستند تا شما از وصل شدن یک نفر به اکانت خود مطلع شوید.

 

واتساپ vs تلگرام

اما سوال اصلی؛ واتساپ بهتر است یا تلگرام؟

در این مقاله گفته شد که انتخاب بین واتساپ و تلگرام، در آخرین مرحله به انتخاب شما خواهد بود و شما تصمیم گیرنده خواهید بود که کدام یک را انتخاب کنید اما در ادامه قصد داریم تا برای هر کدام از این پیام رسان ها ویژگی های مثبتی را بیان کنیم که این انتخاب را برای شما راحت تر کرده باشیم.

ویژگی های تلگرام:

  1. فضای ذخیره سازی نامحدود: یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با واتساپ دارند این است که تا بیشتر از دو هفته، تصاویر، ویدیو ها و فایل های دیگر را در دیتا بیس نگه نمی دارد و شما بعد از این مدت نمی توانید این فایل ها را دانلود کنید.
  2. حفظ کیفیت رسانه: تلگرام مثل واتساپ برای فرستادن عکس و فیلم، کیفیت آنها را پایین نمی آورد.
  3. کانال ها و بات ها: یکی دیگر از مزایای مهم تلگرام نسبت به واتساپ این است که چنل و بات دارد که هر دو اینها، به شدت برای کسب و کار در شبکه های اجتماعی مناسبند. اما این امکان در واتساپ وجود ندارد.
  4. چت های مخفی: چت های مخفی و Secret که پس از دو دقیقه پاک می شوند نیز یکی دیگر از قابلیت هایی است که تلگرام دارد و واتساپ ندارد.
  5. امکان ارسال تمامی با حجم زیاد: شما میتوانید تمامی پسوند های مختلف را در تلگرام برای همدیگر ارسال کنید و محدودیت حجم شما نیز 2 گیگابایت است. در صورتی که در واتساپ برای برخی از پسوند ها محدودیت وجود دارد و برای عکس ها نیز تا حجم 16 مگابایت و برای ویدیو ها تا حجم 200 مگابایت؛ محدودیت وجود دارد.

ویژگی های واتساپ:

  1. تماس های صوتی و تصویری بدون نیاز به فیلتر شکن: برای برقراری تماس صوتی یا تصویری رایگان، نیازی به فیلتر شکن ندارید. سرعت نیز بالا تر می رود.
  2. سابقه بالا تر نسبت به باقی پیام رسان ها: واتساپ یکی از اولین پیامرسان هاست که در زمینه های مختلف از تجربه بسیار زیادی برخوردار است.
  3. ارتباط سریع و بدون دردسر: به خاطر اینکه برای استفاده از واتساپ به فیلتر شکن نیاز ندارید هم مشکلات تا حد زیادی کم می شود و هم شما به راحتی و با سرعت بیشتر پیام های خود را ارسال می کنید.
  4. امنیت به ظاهر بالاتر: همانطور که در بخش مثلث امنیت گفته شد، وقتی دسترسی و جامعیت بالا می رود، امنیت پایین می آید و برعکس. واتساپ با بستن بسیاری از قابلیت ها مثل “کار کردن واتساپ وب بدون نیاز به متصل بودن گوشی به اینترنت” امنیت خود را بالا تر برده است.

 

امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟

در بالا کمی درباره مثلث امنیت در سیستم ها صحبت شد. از آنجایی که تلگرام همیشه در تلاش است که امکانات جدید به اپلیکیشن خود اضافه کند و جامعیت را نیز در آن افزایش دهد، امنیتش کمی پایین تر می آید و چون امنیت برای واتساپ از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ جامعیت و امکانات آن کمتر است.

به همین خاطر است که امنیت واتساپ کمی بیشتر از امنیت تلگرام است و حساب شما در این پیامرسا، امن تر از تلگرام خواهد بود ولی همانطور که اشاره شد، امکانات و جامعیت در تلگرام بیشتر است. ممکن است که امنیت شما در تلگرام کمتر از واتساپ باشد ولی امنیت شما باز هم بالا خواهد بود و نکته دوم اینکه امکانات بیشتری نیز خواهید داشت.

 

سوالات متدوال

امنیت یک پیام رسان را از چه چیز هایی می سنجند؟ نکات بسیاری وجود دارد که مهم ترین آنها نحوه رمزنگاری، ذخیره سازی اطلاعات و آسیب پذیری های امنیتی پیام رسان هاست.

آیا دسترسی دولت ها به پیام رسان ها حقیقت دارد؟ بله بسیاری از پیام رسان ها، اطلاعات مورد نظر دولت ها را به آنها تحویل می دهند و اگر این کار را انجام ندهند، فعالیتشان در کشور ممنوع می شود.

معیار تشخیص امنیت یک سیستم یا شبکه اجتماعی چیست؟ مثلث امنیت، یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین معیار های تشخیص امنیت پیام رسان هاست.

امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام؟ هر دو پیام رسان های خوب و امنی هستند و تفاوت های زیادی ندارند. اما واتساپ در بعضی زمینه ها با کم کردن قابلیت ها امنیت را بالاتر برده است.

تلگرام بهتر است یا واتساپ؟ موضوع انتخاب بین این دو پیام رسان یک مسئله کاملا شخصی است و به سلیقه شما بستگی دارد و هر کس ممکن است عقیده خود را داشته باشد.

 

مقاله برگرفته است از: امنیت واتساپ بالاتر است یا برنامه تلگرام IranSoicalsec.me

  • ۰۰/۰۱/۱۶
  • محسن نبی

نظرات (۱)

سایت خیلی خوبی دارید 

امیدوارم موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی